Meta
Mariestads kommun

Priset var den avgörande faktorn

Allt ifrån mycket stora företag till betydligt mindre väljer Human&Hearts visselblåsartjänst, och även kommuner gör det valet. ”För att vara krass så var det priset som avgjorde att vi valde Human&Heart”, säger Per Johansson som är HR-chef för Mariestads kommun.

Mariestads kommun

Allt ifrån mycket stora företag till betydligt mindre väljer Human&Hearts visselblåsartjänst, och även kommuner gör det valet. ”För att vara krass så var det priset som avgjorde att vi valde Human&Heart”, säger Per Johansson som är HR-chef för Mariestads kommun.

Antalet organisationer som anlitar Human&Hearts visselblåsartjänst växer i stadig takt och kunderna är vitt skilda typer av organisationer, både inom privat och offentlig sektor. En av landets kommuner som använder sig av visselblåsartjänsten är Mariestads kommun, där Per Johansson är HR-chef:

– Priset var det som avgjorde om man ska vara helt krass! Förutom att Human&Heart förstås uppfyllde de krav som vi ställde i den upphandling som vi genomförde.

Mariestads kommun beslutade sig för att satsa på Human&Hearts visselblåsarsystem efter en gemensam upphandling under våren 2022. Och frågan är då hur det har gått?

– Det har funkat bra! Vi är verkligen nöjda med Human&Hearts leveranser och vi känner oss trygga med både bolaget och visselblåsarsystemet. Vi har inte haft många ärenden, så för oss har inte den nya visselblåsarlagstiftningen varit något alarmerande eller utmanande.

– Vi har dock haft ärenden i systemet där jag har blivit kontaktad av Human&Heart som muntligt har återkopplat och gått igenom vad som har hänt och sedan får jag rapporter om situationerna. Så jag tycker att det hanteras på ett mycket professionellt sätt.

Mer komplexa ärenden

Överenskommelsen går också ut på att kommunen kan anlita Human&Heart för utredningar av ärenden som kommer in i visselblåsarsystemet beroende på ärendenas art och svårighetsgrad.

– Om det rör sig om exempelvis frågor om den politiska ledningen eller högre chefer – eller om det på andra sätt gäller en komplex och/eller känslig fråga – då skulle en extern aktör som Human&Heart kunna göra utredningen. Är det däremot en enklare fråga så är tanken att vi löser det själva. Så ser principen ut.

Vad tycker du att man bör tänka på om man står inför valet mellan leverantörer av visselblåsartjänster?

– Jag tycker att om det ska vara rättssäkert och trovärdigt och om det ska kunna finnas en vilja hos medarbetare att göra en anmälan om något har uppstått – då ska det kunna ske med en vetskap om att det hanteras professionellt och att det finns en leverantör som kan leva upp till det. Och att hantera den här kanalen externt tycker jag är en hygienfråga.

Hur kommunicerar ni till de anställda att det här systemet finns, och var?

– Dels så har vi väldigt tydlig information på vårt intranät där visselblåsarfunktionen har en egen flik med information om hur man gör, vad det är för system, information om anonymiteten och så vidare. Där finns också en beskrivning av processen, hur frågan hanteras och där finns även en länk till Human&Hearts kanal.

– I samband med att visselblåsarlagen skärptes så gick vi ut med en större information och vi har också särskilt informerat kommunens chefer. Så vi är i mitt tycke väldigt transparenta gentemot medarbetarna att vi har ett visselblåsarsystem, hur det går till och hur anmälares anonymitet och integritet skyddas.

Får ljus kastat över brister

Arbetsrättsexperten Tommy Iseskog, som också är styrelseledamot inom Human&Heart, brukar prata om att man ska se den positiva potentialen i det nya visselblåsarsystemet, i och med att det ofta i slutändan kan komma ut något gott ur anmälningar. Det är något som Per Johansson håller med om.

– Vi har ju ”bara” haft ärenden i visselblåsarsystemet än så länge, men de ärendena har också lett till att vi får ett ljus kastat över olika typer av frågor eller brister i vår organisation. Så oavsett vilken etikett som man kan sätta på de frågor som kommer in, så finns det en möjlighet till förbättring och utveckling.

Bildtext: Per Johansson, HR-chef i Mariestads kommun. Pressfoto

Per Johansson

HR-chef, Mariestads kommun.
Per Johansson
Human & Heart

Kontakta oss

info@humanheart.se

+46 (0)8 82 40 00

Org Nr.

559122-1410

Besöksadress

Pelle Bergs Backe 3C

791 50 Falun

Vill du ha de senaste uppdateringarna?

Glöm inte prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Human & Heart
Copyright ©2024 Human&Heart